zaterdag 19 augustus 2017

Van Bryce Canyon, Utah naar Ashton, Idaho

15 Augustus zijn we in de Bryce Canyon geweest. Persoonlijk (Roelof) vind ik dit een van de mooiste parken van de USA. Het is kleiner en (veel) compater dan de Grand Canyon maar het heeft prachtige natuur en rost-partijen waar je tussen door kunt wandelen.
Na vertrek uit ons hotel in Topic gaan we eest naar het uiterste punt van het park, het rainbow point. Vanaf hier kun je een groot deel van de Canyon overzien. De dag begon redelijk bewolkt, maar gelukkig klaarde het redelijk vlot op.
Na rainbow point zijn we, met verschillende stops op andere prachtige uitzichts punten, terug naar het zogenaamde amphi-theater. Hier doen we wat wandelingen en genieten van dit prachtige park.
Na een stevige wandeling pikt de bus ons weer op om ons naar het hotel te brengen waar we dineren en gaan slapen.

De volgende dag staan 2 zaken op het programma, een bezoek aan Zion national park en daarna het eerste deel van de reis naar onze waarneem locatie in het noorden. Het Zion nationaal park is leuk maar maakt veel minder indruk dan de andere parken. Het park is uitermate geschikt voor mensen die van lange (eventueel meerdaagse) wandelingen. Met de auto/bus kun je een rondtoer maken wat wij dus ook hebben gedaan. Rond 1430 gaat de bus richting Salt Lake City, de eerste tussen stop voor de reis naar onze noordelijke zonsverduistering locatie.

17 Augustus begint met een rond toer door en rond Sal Lake City. We bezoeken een deel van de zout vlaktes, gaan op bezoek bij de mormonen, de state capital en "This is the place", het stukje land waar Salt Lake City is geboren. Tegen 1500 uur gaan we verder naar Pocattelo wat de laatste stop is voor de bus. We nemen afscheid van de bus-chauffeur en hebben een gemeenschaplelijk diner. Hubert van de organisatie geeft uitleg hoe het vervolg van de reis gaat. We gaan over van bus en hotel naar huur-auto en gehuurde woningen. Albert en Roelof komen terecht in Ashton, Idaho terwijl Boelie en Jan-Maarten in Driggs uitkomen. In de loop van de laatste week komen er nog wat verhuizingen en vanaf Maandag zullen Boelie en Jan Maarten ook in hetzelfde huis als Roelof en Albert komen.
We verien de verjaardag van Boelie in de kroeg van het hotel maar maken het niet te laat, de volgende dag moeten we om 0800 klaar staan om de huur auto's op te pikken.

18 Augustus begint met het oppikken van de huur auto's. Daarna gaan we op reis. Het eerste doel is het verkennen van onze waarneem locatie in Terreton, Idaho. Het blijkt een goede locatie te zien met een ruim grasveld waar we onze spullen kunnen opstellen. We lunchen op deze plaats bij de "Mudd food market", onze locatie. Na het verkennen gaan we rustig aan naar ons huurhuisje. Het is prachtig gelegen aan een revier vlak boven Ashton. Het is hier prachtig donker en in de avond hebben we nog wat ster-opnamens gemaakt, deels om onze setup voor de eclips te testen.

Zaterdag 19 Augustus maken we een rondrit om de omgeving te verkennen. We beginnen met het rijden van de route die ons naar het vliegveld (Jackson Hole Airport) moet brengen. Het vliegveld ligt tussen het "Grand Teton" national park en Jackson. In Jackson konden we goed merken dat de drukte sterkt toeneemt. We zijn stapvoets door het stadje gereden in een lange file. Pas na de ingang van het "Grand Teton" national park werd de weg beter begaanbaar. Ze verwachten ongeveer 200.000 bezoekers aan het park tijdens de  eclips.  Na een koffie-stop vlakbij het park gaan we verder naar het noorden richting de zuid ingang van het Yellowstone park. Voordat je bij het Yellowstone park komt moet je voor een deel van het "Grand Teton" park. Ze verkopen combi kaartjes voor beide parken voor 50 doller waarmee je 7 dagen het park kunt bezoeken. We doen een lunch vlak voor de ingang van Yellowstone waarna we het park binnen rijden. We stoppen bij het visitor center waar, toevallig, de "Grand Faithfull" geiser op uitbarsten staat. Na de uitbarstig rijden we verder. We willen nog stoppen bij "the prismatic lake" maar daar staat bij de ingang zo'n file dat we maar door rijden naar West Yellowstone en dan terug naar ons huisje in Ashton.