woensdag 9 augustus 2017

Los Angeles en omgeving

De reis begon op zaterdag. We zijn met de trein naar Schiphol gegaan en daar met de shuttle naar het Ibis hotel gebracht. Daar hebben we een rustige maar korte nacht gehad. Onze keus was om rond 0700 op het vliegveld te zijn dus om 0600 ging de wekker. Op Schiphol aangekomen zijn we vrij vlot door de bagage check-in en douane gekomen. We konden tegen 0800 aan het ontbijt.

Bij de gate kwamen langzamerhand alle mede-reizigers aan en na een vlotte instap ging het vliegtuig op tijd de lucht in. De vlucht zelf was probleemloos. en we landen om 1430 op LAX. Initieel gingen we vrij vlot door de paspoort controle, maar daarna duurde het wel even voordat we de bij de uitgang stonden. Bij de uitgang stond Hubert klaar om ons naar de bus te brengen. Ons hotel ligt 2 uur rijden van het vliegveld dus toen we bij het hotel aankwamen was het rond 1900. Na de bagage op de kamer te hebben gedumpt zijn we aan het diner gegaan in "el Capitain" een Mexicaans restaurant.
Met veel moeite hielden we de luiken open tot 2200 maar toen ging het licht toch echt uit.

Maandag begon de reis naar Mount Palomar Observatory om 0900. De reis naar de sterrenwacht duurde 2 uur. We werden rondgeleid door een vrijwilliger die leuke verhalen kon vertellen over de bouw en het huidige gebruik van de sterrenwacht. De 5 meter telescoop is oud maar nog steeds een fantastisch instrument.
Na de rondleiding hebben we nog wat rondgelopen tot we bij de bus moesten komen. Voor de middag stond een bezoek aan Santa Monica Pier geplanden. Het begin van de reis ging goed maar in de buurt van LA werd het erg druk, zelf zodanig dat we na zonsondergang bij de pier waren. We hebben hier een uurtje kunnen rondkijken voordat de terugreis  naar het hotel werd ingezet. Na nogmaals  uur rijden kwamen we rond middernacht bij het hotel. Hier kregen we de verrassing dat we de volgende dag al om half acht moesten vertrekken voor het volgende bezoek.

Dinsdag was een "vrije" dag. Iedereen kon doen wat hij/zij wilde. Het enige wat met de bus zou gebeuren was een aantal mensen vervoeren naar het Mount Wilson Observatory en een drop-off doen in downtown LA. Wij hadden initieel geplaned om naar Universal Studios te gaan, maar toen we naar Mount Wilson reden zijn we snel van gedachten veranderd en zijn ook bij deze sterrenwacht gebleven. Daar was een zeer enthousiaste vrijwilliger die ons daar rondleidde. Mount Wilson is qua bezoek veel leuker dan Mount Palomar. Je mag bij de telescopen komen en zelfs aanraken. Ook was de zonnetelescoop actief en konden we live naar de Zon kijken. Jummy.
Na het bezoek aan de sterrenwacht zijn we terug gereden naar het hotel.

Woensdag stond in het teken van een bezoek aan het NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL). Hier moest iedereen zich inchecken met je paspoort en was de controle vrij streng. We kregen een rondleiding met een film en bezoek aan het mission control center en een bezoek aan de assembly hal van de nieuste Mars rover die in 2020 wordt gelanceerd.
Na het bezoek aan JPL zijn we naar Hollywood Boulevard geweest en hebben daar wat rondgelopen.

Morgen gaan we de binnenlanden in en gaan we naar Las Vegas!

Klik op de foto's om ze beter te bekijken.

1. Hoi lui! Een mooi verhaal, leuke foto's en wel heel toevallig dat uitgerekend heer Boelens zich moest melden op het vliegveld! De meest normale van het stel.. 😂😂😂